Tuesday, July 3, 2012

Pengalaman di One Utama


Assalamualaikum semua.



Its been a while jugak x menulis kat blog ni. Sibuk sikit akhir2 ni...(konon la). Aritu sebenarnya dah taip tapi sbb masalah teknikal, apa yg dh taip tu terpadam. Pergh, terus hilang idea nak taip semula. Huhu..
Okla, sepanjang weekend lepas dan weekdays ni sibuk selesaikan apa yang patut. Hehe..Sabtu dan Ahad lepas bersantai bersama keluarga. Hari Sabtu haritu pergi ke One Utama yang kt Sri Pentas tu. Pegi sana sbb nak amik ‘handphone’ adik yang hantar repair kat sana week before. Tapi masa tu pergi 2 org je ngn adik. Cuma weekend ni pergi ngn wife and kids skali. Best jugak dapat bawak diorg jalan2. Dapat window shopping pun jadi la. Huhu..

Sebenarnya leh kata every weekend kitorang g ke OU sejak 3 weekend lepas. 1st time pergi tu sebab bawak ‘handphone’ adik untuk hantar repair. Saje berkongsi ngan anda semua, kalo kat sekitar Lembah Kelang ni, ada 2 Nokia Care (tempat utk claim warranty ke, repair tepon) yakni di Times Square (ni bukak time office hour je) dan di One Utama. Mulanya kitorang pergi yg kat Times Square tu, tapi tutup plak sbb masa tu hari Ahad. Barula kitorang tau hanya Nokia Care yg kt OU je yang buka setiap hari dari 10 pagi smpai 9 malam. Lepas tu kitorang pun terus pergi ke OU. Sampai sana pn dah dekat pukul 7 gak. Sekali bila sampai sana dan lepas disemak, rupanya warranty card tepon tu xde, nombor siri tepon tu pun bila check di sistem Nokia dah expired warranty dia. Agak menggelabut sekejap la. Alhamdulillah ada resit pembelian. Kitorang pun btau Nokia, masa beli tepon dulu, ini je yang kedai tu bagi. Siap bawak kotak lagi sme. Pastu Nokia cakap kene pergi balik kedai tu, mintak balik nombor sebenar kat diorang.
Fuh..mmg panas jugak masa tu sbb risau takut xleh claim warranty dah. (Masa ni pergi ngn family skali), Lepas tu kitorang pun tau dah mmg x sempat nk pergi semula kedai yang beli tepon tu sbb kedai tu kat Mines. Kami pun solat la di AEON aka Jusco kat situ. Sekali jumpe Ally Iskandar dan isterinya yang terkenal di http://farahinlee.blogspot.com

Aku n wife aku rajin juga selak2 blog wife Ally ni. Sekali jumpe depan mata daaa, mmg tegezut seketika la, tapi nak tegur segan. Huahua...masa tu wife aku baru keluar dari surau dan dia nak masuk surau. Siap nak pakaikan kasut anak aku lagi. Hehe..terharu lak kami orang popular tapi ‘simple’ je.
Ok, kembali semula...so kitorang pun balikla semula tanpa dapat hantar tepon utk dibaiki. Cuma yang bagusnya kami tau yg Nokia Care di mana, waktu beroperasi dan details utk claim warranty. So weekend selepasnya, aku dan adikku pergi terus ke Mines utk mintak no siri seperti yang diminta oleh pihak Nokia. Orang kt kedai tu mcm nak xnak layan je, dia kata ikut je nombor yg ada kt handphone tu. Kitorang pn btau la, no tu x valid dh, kat kotak pun xde sticker serial dia. Warranty card pun xde. Dia kata kenapa x check dulu (ni mmg salah kami la, tapi mana kami tau dia dah koyak siap2 warranty card n kene ada sticker kt kotak yg sama mcm kt tepon). Kitorang pun tunjuk resit sebagai bukti pembelian kt kedai dia. Dia ckp, ni budak dulu yg jual dia xtau. Perghh...masa tu mmg menyirap la. Bila nak jual bukan main manis lagi, bila ada prob main lepas tangan. Aku kata, semua ni Nokia yang mintak sbb nak claim warranty. Dia buat dek je apa aku ckp. Pastu aku kata “Sekarang I call Nokia, you cakap sama diorang”. Tak nak pulak dia, suruh aku cakap sendiri.

Aku pun terus call Nokia kat OU tu dan terangkan pada mereka. Person yang aku cakap tu x salah nama dia Iman kot. Dia kata, nnti dia tanya bos dia jap. Dia akan cal semula sekejap lagi. X sampai 5 minit dia tepon semula. Dia pun btau mintak kitorang dapatkan Cop Kedai tu, dan no siri dari kedai tu. Kitorang pun mintak cop kedai tu, dan dengan muka ketatnye, dia pun tempek la Cop Kedai tu.

Selesai je, terus kitorang shoot ke Nokia kat OU tu. Elok2 je smpai, person in charge yg aku ckp tadi tu kuar break sekejap. Adeh, dh kene explain semula. Alhamdulillah aku ingat nama orang yg aku ckp tepon tadi. So, diorg pun agree dan amik tepon tu utk dibaiki. Masa tu mmg lega sbb dapat repair percuma dan dapat claim semula warranty. Lepas tu pun kami pulang dengan tenang. Hehe..Dalam masa 4 hari bekeje, Nokia cal btau tepon dah siap. Cepat jugak diorg repair. So, last weekend kitorang semua pergi amik semula telefon yang dah dibaiki. Terima kasih Nokia Care di One Utama.

Jadi, kepada anda semua, masa nak beli handphone tu pastikan ada resit pembelian, ada warranty card or serial number yang sah. (sekarang rasanya dh ada online registration) dan pastikan semua lengkap sebelum membeli. Kalau yang pakai Nokia dan handphone bermasalah, bole pergi ke Nokia Care di OU. Servis mmg bagus dan cepat.

Eh, bateri laptop nk habis, kene cas dulu. Tata semua 

No comments:

Post a Comment