Monday, June 25, 2012

Berat Badan Tak Naik



Assalamualaikum...utk entri kali ni, nk story sket pasal Berat Badan Tak Naik. Bukan berat badanku (sbb berat aku senang je nak naik..ekeke), tp berat badan baby yang tak naik.

Anak ke 2 aku, berat badan dia x naik sangat. Masa lahir dalam 3.2kg gitu. Tapi lepas 8 bulan baru 6kg. Menyusu kuat mcm biasa, makan pun ok la, tp x naik sangat berat dia. Setelah jumpa doktor dan guna Incik Google, aku pun mendapati ada beberapa sebab berat badan x naik.

1. Genetik : Kebanyakan kalau ibu dan ayah baby tu mmg kurus n genetik dia mmg kurus, so ada kebarangkalian baby tu mmg berat badan x naik sangat.

2. Teknik penyusuan : Berdasarkan kajian, teknik penyusuan yang betul adalah memastikan bayi itu menyusu sehingga kenyang di sebelah, sebelum beralih ke sebelah lagi. Pada permulaan penyusuan, jumlah air adalah lebih tinggi berbanding dengan zat yg sepatutnya, disebabkan itu kene bagi menyusu sampai baby kenyang di sebelah sebelum menyusu yang sebelah lagi.

3. Kuman : Mungkin ada kuman dalam badan baby kita. Jadi selalunya doktor akan mencadangkan untuk diambil sampel urin baby utk hantar di makmal bagi mengesan jika ada sebarang kuman dalam badan. Jika tiada, maksudnya xde masalah. Jika ada kuman, kene scan / ultrasound utk semak samada ginjal atau pundi kencing ada masalah seperti bengkak dan sebagainya. Kalau tiada apa, mungkin disebabkan kuman di persekitaran. Kuman ni x semestinya kalau rumah anda bersih maksudnya xde kuman. Udara yang kita sedut pun sekarang kadang2 ada yang udara tak sihat. Contoh jerebu, virus H1N1 dan sebagainya. Cuma kita perlu ambil langkah2 pencegahan dan penjagaan yang sewajarnya la :)

Macam mana kalau faktor2 di atas xde pada bayi anda? Mungkin ada sebab lain atau mungkin mmg baby anda bukan jenis yang naik berat badan seperti baby lain. Tapi jangan risau, selagi anak anda sihat dan aktif, InsyaAllah semuanya ok dan xde sebarang masalah. Kalau ada di antara pembaca blog ni nak kongsi kan maklumat pun dialu-alukan untuk panduan kita semua :)

Selamat menjaga baby anda. Hehe...

No comments:

Post a Comment