Tuesday, June 26, 2012

Selamat pagi cikgu..



Assalamualaikum semua..

Pejam celik dah hari rabu dah. Rasa macam sekejap je. Sekarang ni masih di awal pagi lagi sekitar jam 7 pagi. (Takdela awal sangat pun..huhu). Anak aku yang kejut pagi-pagi tadi. Seronok rasa bangun2 nampak muka isteri dan anak2 :)

Sekarang ni anak aku nk tgk citer Upin Ipin. Citer kegemarannya. "Selamat pagi cikgu" kata Ehsan sewaktu cikgu baru masuk kelas. Citer ni mmg best. Mmg mencetus fenomena luar biasa la kat Malaysia ni. Kadang bila tengok suasana dalam citer tu, rasa macam nak dok kampung je. Hehe..nampak seronok je, tenang dan damai. (Gambar di atas dari blog akusobriyaacob.blogspot.com..terima kasih.)

Cerita kartun sebenarnya ada kebaikan dan keburukan. Kalau cerita yang menunjukkan contoh yang baik tu rasanya bagus la untuk kanak-kanak. Macam kartun ABC ke, kartun yang mengira 1 2 3 tu ke. Sekurang-kurangnya bila anak-anak kita tengok, diorang dapat belajar sekali secara x langsung. Kalo nak ajar secara langsung mmg payah sbb kanak-kanak yang kecil ni susah nak duduk lama2 untuk buat sesuatu aktiviti. Jadi dengan adanya cerita macam kartun yang membina minda ni, bagus juga untuk mereka.

Ok, cerita bab cikgu ni, sebenarnya aku rasa cikgu adalah satu profesion yang cukup mulia. Mendidik, menahan kerenah pelajar dan sebagainya. Banyak dan besar juga tanggungjawab cikgu ni. Isteriku seorang pendidik, dah hampir 7 tahun. Aku pun pernah menjadi pendidik, mmg seronok sebenarnya. Terlalu banyak perkara menarik sepanjang menjadi pendidik. Rindu juga nak menjadi pendidik. Tapi sekarang ni aku buat kursus A-Z yang anda boleh lihat dalam post2 lepas, jadi dapatla juga untuk aku mengajar. Pelajar dulu dan pelajar sekarang banyak bezanya, tapi yang penting padaku adalah masing-masing perlu sedar dan tahu tanggungjawab mereka.

Jadi cikgu ni x makan usia tau. Kenapa? Sebab dari muda sampai ke tua orang panggil Cikgu. Hehe...jadi x rasa tua pun. Rasa muda je. Huahua..best kan? Sekarang ni pun aku tengok ramai dah yang nak jadi cikgu. Semoga profesion perguruan dan pendidik ini terus menjadi satu profesion yang mulia dan diangkat tinggi martabatnya seiring profesion yang lain.

Harini nampaknya sibuk sikit kot. Sebab perlu ke sana ke mari untuk setelkan bil2, semak barang customer di pejabat pos. Nanti dalam pukul 8 pagi jap lagi la aku gerak. Awal pergi, awal balik. Boleh relax lepas dah habis semua tu. Kalau nak kira, mmg x habis keje. Macam2 nak buat, tapi buat yang perlu dulu la. Hehe..

Itu dulu untuk entri kali ini. Semoga kita semua memperoleh berkat, keselamatan dan perlindungan dari Allah sepanjang hari. Sekian :)




No comments:

Post a Comment