Tuesday, June 19, 2012

Money is not everything, but..


Money is not everything, but we need money to buy many things :)

Bunyi agak klise, tapi itulah hakikatnya. Duit bukan segala-galanya tapi hampir segala-galanya perlukan duit walaupun bukan semuanya :)

Apa yg dicari sebenarnya? Duit yang banyak? Nak jadi kaya? Rumah besar? Kereta mewah? Kerja hebat? Semua tu bermain di fikiran kita masa mula-mula kita nak bekerja. Betul...kita amat perlukan duit. Nak makan, kene bayar (pakai duit), nak ke pasaraya, kene isi minyak (pun duit), hatta duduk kt rumah pn kene guna duit (nak bayar api, air dan pelbagai bil lagi, kalo nk senaraikan mmg panjang ni..huhu). Rumusannya mmg betul, kita amat perlukan duit. Tapi, live within our budget. Sebab kalau x, mmg parah. Ramai orang muda sekarang yang diisytihar muflis sbb hutang yang melambak.

Dalam Islam sendiri pun kita digalakkan utk bersederhana. Contoh gaji RM 2,000. Tapi sewa rumah RM 700, kereta RM 700. Tinggal RM 600 je lagi utk makan, isi minyak, bayar bil api, air, tepon dan sebagainya.  Jadi bagaimana? Tu yg sakit tiap2 bulan. Mungkin kita boleh kurangkan kos dengan beli kereta yang dalam RM 400 or RM 500 utk permulaan, cari rumah sekitar RM 500. Lepas tu kita ada balance RM 1,000 lagi utk survive. Kenapa aku highlight umah n kereta? Sebab rumah n kereta tu adalah sesuatu yg tetap yg perlu kita bayar setiap bulan. Kalau bil mcm bil elektrik, air, telefon, kita boleh mengawalnya dengan berjimat cermat. Tapi rumah n kereta ni mmg xleh nk kawal dah. Jadi kene bajet dulu sebelum membeli / menyewa. Nampak remeh kan? Tapi mmg penting. Kalau salah bajet, leh jadi duit kita asik defisit je. Huhu..Cuma yang menjadi parah bila kita belanja lebih dari apa yg kita dapat.

Ini hanya pendapat peribadiku berdasarkan pengalaman ku dan pengalaman org lain. Apa yg penting bagaimana kita mengawal perbelanjaan kita. Aku hanya 'highlight' benda ni sbb aku rasa ramai sangat orang kat luar sana yg bermasalah dengan duit. Mungkin leh jadi sedikit panduan utk mereka :)

Untuk diriku sendiri, sekarang ni aku berharap agar aku dapat selesaikan segala hutang piutang (kereta, rumah, etc). Sebab hutang adalah sesuatu yg membebankan. Xde hutang aman fikiran. Sbb jika kita terlalu banyak hutang, pagi petang siang malam kerja kita adalah untuk membayar hutang. Pernah x anda terfikir perkara ini? Tambahan lagi, hutang ni semua kebanyakannya ada interest, ada riba'. Sebab tu Islam mengharamkan riba'. Kerana amat bertepatan lagi, riba' ini akan membebankan seterusnya menyusahkan umat Islam itu sendiri. Mungkin keadaan sekarang ni menyebabkan kita terpaksa berhutang, tapi kita tanamkanlah supaya satu hari nanti kita tak nak berhutang.

Aku pernah berjumpa dengan seorang guru yang tidak gemar berhutang. Dia beli rumah kereta semua secara CASH! Walaupun bukan rumah besar ke, kereta mewah ke, yg penting dia beli secara tunai. Hidup dia pun nampak tenang. X kirala dia datang naik motor cabuk ke apa, janji dia xde hutang. Cuma dia pun dah berusia la di waktu dia membeli semua tu. Tapi sekurang-kurangnya dia lepas dari beban hutang. Persepsi masyarakat kita pun kekadang mempengaruhi (kadang diri sendiri pun), terutama bila tgk org tu yg jawatan dia xla seberapa hebat tapi pakaian dia meletop, kereta dahsyat, aksesori diri toksah cakap la, mmg berjenama saje. Kita ni pun mula terdetik, 'ish, aku ni naik kete lama je, motor pun dh mcm nk runtuh, xleh jadi ni' n there it goes...kita pn ikut orang. Tup tup, hutang keliling pinggang.

Jadi pesanku kepada semua di luar sana, juga pada diriku, sama2 la kita muhasabah diri ini semoga hidup kita lebih diberkati. Bukan dengan apa yg dimiliki sebaliknya dengan apa yg kita perolehi :)


No comments:

Post a Comment