Sunday, June 24, 2012

Kejutan dari ibu bapa..

Assalamualaikum semua. Arini rajin lak nk tulis lagi...huhu :P

Sebentar tadi mak n abahku datang rumah. Agak terkejut seketika. Alhamdulillah rumah tengah cantik. Hehe..syukran pada isteriku :)

Dalam jam 10.40 pagi tadi mak telefon btau nk dtg, Rupanya lagi 30 minit dh smpai. Fuh, mmg kejutan btol. Ekeke..mak n abah dtg tgk cucu-cucu. Kebetulan nak ke Seremban, so singgah jap umah aku. Dapat jumpa cucu-cucunya. Pastu ada mak bagi sample kuih kot ada orang nk tempah ke. Nanti aku up kan gambar n details biskut raya ibuku. Kot ada yang berminat ke leh tempah. Resipi turun temurun. Ibuku sangat rajin buat biskut raya dari aku kecik lagi sampai sekarang. Isteriku pun dah pandai buat biskut raya (isteriku mmg minat masak memasak ni...hehe).

Aku teringat semula masa aku kecik dulu. Masa tu aku tadika lagi. Ibuku berhenti kerja sebab nak menjaga kami sebab abahku ditukarkan ke Kajang. Zaman tu xde lagi komuter or public transport yang pantas macam sekarang. Nak beli 2 kenderaan lagi la x mampu. Jadi ibuku berhenti kerja untuk menjaga kami seterusnya membuat kuih secara sambilan.

Aku ingat lagi masa tu aku teman ibuku berniaga depan kedai runcit dkt2 ngn kawasan perumahan kami menyewa dulu. Meja fomika sebiji n kerusi untuk kami duduk berniaga. Alhamdulillah seronok juga berniaga. Aku selalu teman ibuku sebab aku sekolah tadika je masa tu. So, lepas tengahari dah boleh tolong dah. Tapi tolong teman je la. Nak tolong lebih2 x pandai lagi masa tu. Huhu..

Aku x ingat sampai bila kami berniaga kat sana sbb lepas tu kami pindah ke perumahan lain. Abahku dapat kuarters, then kami berpindah. Tapi masa kat kuarters tu mak aku rajin amik tempahan jahit baju kurung, buat masak memasak ni dan jual biskut raya. Tapi biskut raya tu mmg smpai sekarang la mak aku teruskan. Yang aku rasa kagum dengan ibu bapa aku ni, walaupun time ramadhan, masih boleh lagi untuk beribadat, pegi masjid, solat tarawikh semua. Semoga leh jadi panduan untuk aku dan kita semua yang walaupun kita sibuk, tapi lapangkan masa untuk beramal :)

Ibu dan bapa mertuaku juga rajin berniaga. Hingga sekarang pun bapa mertuaku masih berniaga di pasar. Minat yang mendalam membuatkannya begitu tekun berniaga. Zaman dahulu, ibu bapa kita mungkin mencari rezeki untuk membesarkan kita. Kini, alhamdulillah mereka berniaga kerana minat dan suka terhadap apa yang mereka lakukan. Alhamdulillah, syukur dan seronok kerana kedua ibu bapaku dan juga ibu bapa mertuaku minat berniaga dan masih meneruskannya hingga kini. Alhamdulillah, aku mempunyai 2 orang ibu dan 2 orang ayah yang cukup baik terhadap ku dan isteriku. Terima kasih kepada isteriku juga kerana memberi aku peluang untuk menjadi anak kepada ibu bapanya :)

Untuk kita semua, aku 'share' sikit link sebagai panduan untuk kita semua. Tanggungjawab kepada ibu bapa. Semoga kita bersama memperoleh manfaatnya. Sekian, terima kasih.

Tanyalah Ustaz - Tanggungjawab kepada ibu bapa

No comments:

Post a Comment