Sunday, June 17, 2012

Papa Surarumah

Assalamualaikum semua.

Terima kasih sbb sudi melayari blog ni yg x seberapa. (Baru buat blog, byk x reti lagi). Huhu..Mesti anda nk tau kan, kenapa title blog ni Lelaki, Suami dan Papa seterusnya nama blog ni papasurarumah.blogspot.com

Secara x langsung sebenarnya ianya menggambarkan aku sebagai seorang lelaki, seorang suami dan seterusnya papa kepada 2 org cahaya mata.

Aku adalah seorang suami dan papa kepada 2 orang cahaya mata (alhamdulillah, rezeki dari Allah). Sebenarnya aku telah menjadi surarumah sepenuh masa selama 2 tahun dan aku telah berkahwin lebih dari 6 tahun. Terima kasih kepada isteriku yang amat memahami, menjadi isteri dan mama terbaik buatku dan anak-anak kami.

Mesti ramai yang skeptikal apabila berkata mengenai surarumah a.k.a house husband. Tapi mungkin ramai yang tidak mengetahui realitinya. Walaupun aku tidak bekerja secara nyata, tetapi aku mencari rezeki dengan menjadi usahawan secara atas talian ('online business'). Ini kerana tugas dan tanggungjawab seorang suami adalah untuk mencari rezki dan menyediakan tempat berlindung utk keluarga. Cuma mungkin cara aku yang berbeza berbanding mereka yang lain terutamanya di negara kita yang tercinta yakni Malaysia :)

Stigma masyarakat yang memandang serong terhadap 'profesion' ini sebenarnya didorong oleh kurangnya pemahaman mereka dan mungkin ramai yang akan cakap "makan duit bini je.." sedangkan mereka sendiri tidak pernah menceburi 'profesion' ini. Mungkin juga berdasarkan pengalaman buruk mereka sebelum ini atau berdasarkan pengalaman orang lain :)

Blog ni aku tulis sekadar utk berkongsi realiti kehidupan sebagai seorang surarumah / househusband. Mungkin ramai di luar sana yg jadi surarumah ni tp segan dengan masyarakat (aku pn salah seorang la tu). Jadi semoga adanya blog ni, x kiralah anda surarumah ke, surirumah ke, suami, isteri atau sesiapa sahaja dapat sama2 kita berkongsi kehidupan sebagai surarumah :)

No comments:

Post a Comment